• 1
  • 2
  • 3

Nowości

  • Z dziejów sztucznej muszki w Transylwanii

    Z DZIEJÓW SZTUCZNEJ MUSZKI W TRANSYLWANII Ernest Friedel, dyrektor Märkischen Provinzial-Museum w Berlinie, w 1886 r. odbył podróż na Węgry Czytaj więcej
  • Oceny prawne kłusownictwa rybackiego

    Wojciech Radecki Oceny prawne kłusownictwa rybackiego Streszczenie zwróceniem uwagi na różne warianty zbiegu wykroczeń i przestępstw z ustawy rybackiej z Czytaj więcej
  • No Killowscy - desantowcy

    Będę podziwiany, a efekt psychologiczny jest taki, że część pozostałych wędkarzy nie chcąc być frajerami i czekać, aż im przełowią Czytaj więcej
  • Roboty utrzymaniowe i prace regulacyjne

    Roboty utrzymaniowe i prace regulacyjne Od 50. lat XX wieku ten sam sposób działania. Obecnie część robót hydrotechnicznych jest współfinansowana ze środków Funduszy Europejskich. Począwszy Czytaj więcej
  • Przywrócenie ciągłości biologicznej rzek

    Przywrócenie ciągłości biologicznej rzek. Sztuczne bariery zatrzymują transport rumowiska, zmieniając skład osadów rzecznych oraz naturalną erozję rzeki. Bariery mają również wpływ na Czytaj więcej
  • Rewitalizacja, renaturyzacja

    Rewitalizacja, renaturyzacja. Priorytety środowiskowe wynikające z Dyrektywy Wodnej. Niniejsze rozważania dotyczą cieków o charakterze podgórskim i górskim, ponieważ świat zwierzęcy Czytaj więcej
  • Melioracja, regulacja, zabudowa

    Melioracja, regulacja, zabudowa. Czy to są priorytety środowiskowe! Przed II Wojną Światową – woda jeszcze była. Sprzyjał temu system kilkudziesięciu tysięcy Czytaj więcej
  • Wczoraj wyszedłem nad rzekę, 6

    Wczoraj wyszedłem nad rzekę 6         Rozleniwiony, przesycony słońcem lipiec. Kolejne dni obłędnego słońca, duchota nagrzanego powietrza. Ta ciepła miękkość Czytaj więcej
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38

Syntetyczne dodatki do dubbingów

 

Syntetyki w warsztacie muszkarzy pojawiły się w latach 70tych. Imitowanie wypływających jętek i chruścików, którymi wówczas zaczęto się interesować wymagało zastosowania odpowiednich materiałów. Miały one zapewnić imitacjom dwie najważniejsze cechy wylotów - przezroczystość i połyskliwość. Ponieważ żadne naturalne sierści nie posiadały tych właściwości (poza limitowanymi w dostępie foką i niedźwiedziem polarnym) zaczęto szukać nowych rozwiązań. Było to frapujące zajęcie, bo lata 70 to również czas przełomu w technologii i produkcji sztucznych przędz. Dziś, po ponad dekadzie ilość tworzyw używanych w budowie sztucznych much, w tym dubbingów jest ogromna i można mówić tu o prawdziwej rewolucji.

Za przedstawionymi poniżej materiałami stoi nie tylko legenda. Najważniejsze są ich walory użytkowe, w tym zdolność do tworzenia mieszanek z naturalnymi sierściami. Uszlachetnianie naturalnych wełen (zdecydowana większość obecnych na rynku dubbingów to właśnie takie mieszanki) ma bowiem głęboki sens. Po pierwsze półprzezroczystość, różne odblaskowe efekty to atrybuty wszelkich wodnych bezkręgowców. Po drugie przy niewielkiej inwestycji w bazowe produkty dostajemy możliwość nieograniczonego eksperymentowania. Tworzenie mixów w własnym zakresie pozwala nie tylko zaoszczędzić pieniądze, ale co ważniejsze odkryć własne, najskuteczniejsze melanże.

Jak rozpoznać dobry, syntetyczny dubbing?
Oprócz wielu markowych produktów istnieje cała gama kopii, podróbek itd. Niestety walory mniej znanych produktów rozpoznajemy w trakcie ich użytkowania. Warto jednak pamiętać o kilku istotnych cechach dobrego, dubbingowego syntetyku. Są to;

  • brak zdolności filcowania
  • łatwość wiązania się z materiałami naturalnymi ("sfalowanie" włókien).
  • materiały te powinny posiadać walory optyczne, czyli wspomniane przezroczystość i połyskliwość (odbijanie i załamywania światła). Obie te cechy wynikają z budowy włókna, dokładnie jego pzrekroju, tekstury przędzy, różnej grubości włókien i w końcu sposobów barwienia (barwienie przezroczyste, półprzezroczyste, kryjące, używanie dodatków, które "lustrzą" powierzchnię).
  • powinny stosunkowo łatwo tonąć (cechy tej nie posiada na przykład większość włókien polipropylenowych)



Za nim zaczniemy mieszać
Ponieważ specyficzne walory nowego mixu są wypadkową unikalnej proporcji warto podczas każdego mieszkania składników starać się pamiętać o ilości używanych materiałów.
Włókna do mieszkanek z naturalnymi sierściami powinny być raczej skręcone, pofalowane, gdyż przy różnicy ładunków łatwiej "wiążą" się z sierściami.
Z problemem prostych włókien można sobie nieraz poradzić stosując delikatną, termiczną obróbkę przędzy. W temperaturze 60-80 stopni C włókna ulegają przeważnie wzdłużnej deformacji. Radzę jednak uważać, rzadko udaje się tak uszlachetnić dużą cześć materiału, a jego większość ulega z reguły zniszczeniu.

Tworzenie efektów

  • Najprostszym zabiegiem jest mieszanie włókien w jednakowych tonacjach. Oczywiście syntetyk jest tu dodatkiem, który poprawia transparentność naturalnej sierści. Najpopularniejsze tego typu mixy używamy do budowy imitacji kiełży, ośliczek. Oczywiście można tak uszlachetniać wszelkie dubbingi, włącznie ze streamerowymi (idealne to tworzenia imitacji narybku)
  • Mieszanie materiałów o różnych tonacjach to wędkarska rutyna. Nie sposób opisać wszystkich możliwych kombinacji, warto jednak pamiętać o sprawdzonych regułach;

    • niebieski osłabia się "białym", a jego "chłód" potęguje dodatek szarego lub czarnego
    • brązowy to mieszanka czerwonego i zielonego, czarny i czerwony wzmacniają go, a biały i kremowy osłabiają
    • pomarańczowy to żółty z czerwonym, jego wzmocnienie i zwiększenie połyskliwości uzyskuje się przez dodanie bieli i czerwonego.
    • szary, który jest "zimną" mieszanką bieli i czerni łatwo "ociepla" się przez dodanie beży i żółci
    • oliwka to mieszanka żółtego, zielonego i brązowego
    • czerwony kolor mieszany z żółtym i białym pozostaje "ciepły", kiedy zmieszamy go z niebieskim stanie się "zimny"
    • żółty zawsze jest "ciepły", a można go osłabić jedynie białym
    • zielony to mieszanka żółci i niebieskiego, "ociepla" się go niebieskim i szarym, "schładza" ciemnym szarym i czarnym
    • perłowe, przezroczyste i półprzezroczyste włókna zawsze rozrzedzają kolor
    • włókna transparentne z opalizującymi powłokami dają trudne do przewidzenia efekty, np. pasma perłowych mylarów prawie zawsze dodają mieszankom odcień opalizującej zieleni


  • Przez mieszkanie dubbingów naturalnych z syntetycznymi można uzyskiwać efekty specjalne.

    • efekt "iskrzenia" tworzy się przez zmieszanie dobrze kryjącego koloru z odcieniem fluo, na przykład mieszanka czarnej wełny z przędzą w tonacji chartreuse.
    • ten sam efekt, ale w mniejszej skali powstaje przez zmieszanie włókien o różnych grubościach i przezroczystościach, np. mieszkanka z foki z cieńszymi, transparentnymi syntetykami.
    • efekt świecenia powstaje przed dodanie do dubbingów luminescencyjnych przędz. Zawsze "świecą" one na zielono.


ANTRON

ad01
Pierwsze w powszechnym zastosowaniu, dziś już legendarne syntetyczne włókno. Właściwie jest to nylonowa przędza, której producentem był DuPont. Na wykorzystanie go do budowy prototypów emerging pup wpadł na początku lat 70 tych Gary LaFontaine. Poszukując odpowiedniego materiału...znalazł go w dywanie. Charakterystyczne cechy Antronu - blask, jasność i względna przezroczystość, były jednak użyteczne nie tylko dla włókienników.

Wkrótce okazało się, że nylonowa włóczka posiada jeszcze jedną, ciekawą właściwość. Antron to pierwsze trójpłaszczyznowe włókno. Taka budowa sprawiała, że wykładziny przyjmowały mniej kurzu. Dla muszkarzy odkryciem było jednak zupełnie co innego. W przeciwieństwie do innych tworzyw zanurzone pod wodą nitki trójpłaszczyznowego Antronu, pokrywają się błyszczącymi, nieco gaszącymi kolor bąbelkami powietrza. Efekt ten fantastycznie imituje cechę wynurzającego się emergera. W 73 DuPont wprowadził do produkcji trzecią generację Antronu, która rozwiązała ostatni problem - filcowanie. Dzięki temu włókna Antronu w mieszkankach z naturalnymi sierściami i są mniej podatne na zbijanie, a tym samym pozwalają budować bardziej przestrzenne konstrukcje.
Kiedy na początku lat 80 tych DuPont zaprzestał wytwarzania Antronu, znany wędkarz, a przy okazji właściciel sklepu, Jack Mickievicz zamówił ostatnią jego partię. Tak wyprodukowano 800 funtów starego materiału, który do niedawna można było kupić u Jacka w sklepie.

Od tego czasu pojawiło się wiele przędz wychwalanych jako odpowiedniki Antronu. Przyczynił się do tego sam LaFontaine, który używał w opisach much niezastrzeżonego określenia Sparkle Yarn. Wykorzystało to wielu przedsiębiorczych handlowców i na całym świecie pojawiło się wiele fałszywych Sparkle Yarnów. Dziś właściwości oryginalnego Antronu ma wiele produktów. By je rozpoznać powinniśmy zwracać uwagę na opisy producentów. Ci uczciwsi zawsze umieszczają informację, czy sprzedawany przez nich produkt posiada cechę trójpłaszczyznowości (ang.trilobal). Współczesne generacje Antronu choć są już nowocześniejszymi włóknami mają cechy oryginału i zawsze opatrzone są znakiem trade mark.

Antron jest watą złożoną z drobnych, wytrzymałych na rozciągnie włókien. Są one dość długie, więc przed mieszaniem wymagają pocięcia. Materiał najlepiej prezentuje się w nieco zróżnicowanych kolorystycznych lub tonalnych zestawieniach. Ponieważ włókna są bardzo cienkie i miękkie nadają się do mieszania z analogicznymi naturalnymi bazami (np. królik, zając, bóbr).

CLEAR ANTRON

ca01
Clear Antron to po prostu niefarbowane włókno Antronu. Jego niepozorny wygląd (śnieżno biała wata) może być mylący. Używany w czystej postaci, po namoknięciu doskonale naśladuje szare powłoki wypływających owadów. Użyty w mieszankach z sierściami, "prześwietla" je i dodaje lekkiego połysku.








ANTRON BRIGHT

ab01
Antron bright to jedna z najnowszych generacji Antronu ( pod koniec lat 80 tych pojawiła się moda na błyszczące wykładziny). Włókna są przezroczyste, trójścienne i co najważniejsze mocno połyskliwe. Doskonale nadają się do budowy mocno kontrastowych dubbingów ( np. różne rodzaje atraktorów).



ANTRON YARN

ay01
Przędza sprzedawana w motkach lub szpulkach. Zdecydowanie grubsza i mocniejsza od oryginalnego Antronu. Zalecana do budowy tułowi dużych much (streamery), porzucanych wylinek i skrzydełek suchych much. Z powodzeniem można jej również używać do tworzenia dubbingowych mieszanek. Ponieważ proste włókna Antron Yarnu trudno wiążą się z wełnami, bazą musi być trochę grubsza sierść, najlepiej sparzona (sfalowanie)..
Na rynku jest sporo podróbek (głównie na bazie polipropylenowych włókien), warto więc pamiętać, że Antron Yarn jest względnie przezroczysty i mocno połyskliwy.



Z - LON

zl01
Materiał odkrył dla muszkarstwa J. Betts. Legenda głosi, że wpadł na niego przy zmianie sznurowadeł, które były wykonane z tej arcyciekawej przędzy. Jej podstawową właściwością jest silny połysk, i przy małej średnicy spora sztywność. Oryginalnie sprzedawana jest pod dwoma postaciami - prostej i poskręcanej.
Ta druga jest oczywiście doskonałym dodatkiem do dubbingów. Jest to na pewno jeden z najlepiej znanych i najdroższych syntetyków. Obecnie w dystrybucji jest blisko 20 kolorów. Betts w wielu publikacjach stawia go na pierwszym miejscu i nie należy się dziwić, bo z powodzeniem nim handluje.



HI - VIS

pd01
Dość mocny, silnie poskręcany materiał o względnej przejrzystości i dużym połysku. W czystej postaci i w mieszankach pozwala uzyskiwać ładne, przestrzenne efekty. Ciekawe są zwłaszcza agresywne odcienie.
Jego niezłym odpowiednikiem jest Polar Aire, również poskręcany, choć delikatniejsze i mniej połyskliwy.







SYNTHETIC LIVING FIBER

slfh01
Synthetic Living Fiber, w skrócie SLF to dubbing wprowadzony na rynek przez Dave Wottona. Materiał ten produkowany jest w kilku liniach.
Najciekawsza z nich SLF Dubbing Blend (48 kolorów) jest mieszanką włókien w kilku grubościach. Przy różnicy przezroczystości i zabarwienia, w różnie załamują światło. Stąd charakterystyczny efekt, żywego, iskrzącego błyszczenia. Materiał idealny do tworzenia tułowi streamerów, a w kontrastowych zestawieniach z naturalnymi sierściami daje wspaniałe efekty połysku i "iskrzenia".
SLF Masterclass (30 kolorów) to delikatniejszy materiał przeznaczony do budowy wszelkiego typu wylotów. Doskonale nadaje się do mieszanek z delikatną sierścią z maski zająca lub pyska wiewiórki.
SLF Finesse i SLF Midge to jeszcze delikatniejsze włókna do mniejszych wzorów much.
Przedstawione na zdjęciu próbki to SLF Hanks. Materiał ten to baza SLF Dubbing Blend. Konfekcjonowany jest w pęczkach. W moim przekonaniu idealnie nadaje się do wszelkiego typu dubbingowych mieszanek. Kompletując kilka podstawowych kolorów, można uzyskiwać praktycznie wszelkie niezbędne na naszych wodach efekty.



WING N'FLASH

wf01
Jeden z wielu wyrobów z dużej, markowej linii Flashabou. Wszystkie te produkty oparte są na mniej lub bardziej przetworzonym mylarze. Na pomysł wykorzystania go wpadał Larry Dahlberg, jeden z ciekawszych konstruktorów streamerów z USA.
Wing n'flash to najdelikatniejszy z produktów Flashabou. Dystrybuowany jest również w formie dubbingowej waty pod nazwą Flashabou Dubbing. Materiał ten idealnie nadaje się do tworzenia wszelkich mieszanek na duże muchy - tak streamery jak i nimfy. Większość z blisko 20 kolorów ma odcień perłowo-przezroczysty, kilka niestety nie posiada transparentności.



SUPER BRIGHT

sb01
Materiał ten to mieszkanka trzech włókien. Mają one różne średnicę, stopień przezroczystości i zabarwienia. Wspólna jest spora połyskliwość. Włóka są dość długie więc wymagają przy mieszaniu skracania.
Super Bright jest dość delikatny stąd nadaje się raczej do mieszanek z miękkimi sierściami.



DUBBING ENHANCER

de01
Unikalny syntetyczny dubbing z krótkich trójpłaszczyznowych włókien o różnej średnicy. Materiał bardzo atrakcyjny, łatwo mieszający się z wszelkimi sierściami.

o mnie
Na muchę łowi od ponad dwudziestu lat. Z wykształcenia teolog i filozof, przypadkowo z zawodu scenarzysta filmowy. Jedna żona i jedna córka.
Inne artykuły autora

Tags: narzędzia, kręcenie much

Na Forum
Temat
Odpowiedzi
Przejrzane
Odpowiedź
Odszedł Staszek Rzepka
Przez Marek Kowalski Pt 02 Wrz 2022 12:36 pm Forum Forum ogólne
0
39431
Pt 02 Wrz 2022 12:36 pm Przez Marek Kowalski
Nowy na forum - użytkownicy przedstawiają się
Przez Piotr F So 09 Lip 2022 10:23 pm Forum Forum ogólne
1
12623
So 09 Lip 2022 10:23 pm Przez Sebaruszkiewicz
Soła
Przez Stan Cios Cz 08 Lip 2021 12:54 am Forum Forum ogólne
0
30752
Cz 08 Lip 2021 12:54 am Przez Stan Cios
Rajcza
Przez Stan Cios Wt 23 Mar 2021 2:20 am Forum Forum ogólne
0
30533
Wt 23 Mar 2021 2:20 am Przez Stan Cios
Czy pstrąg jest głodny?
Przez Sebaruszkiewicz Pt 19 Lut 2021 3:00 pm Forum Dyskusje o Artykułach
0
40236
Pt 19 Lut 2021 3:00 pm Przez Sebaruszkiewicz