• 1
  • 2
  • 3

Nowości

  • Z dziejów sztucznej muszki w Transylwanii

    Z DZIEJÓW SZTUCZNEJ MUSZKI W TRANSYLWANII Ernest Friedel, dyrektor Märkischen Provinzial-Museum w Berlinie, w 1886 r. odbył podróż na Węgry Czytaj więcej
  • Oceny prawne kłusownictwa rybackiego

    Wojciech Radecki Oceny prawne kłusownictwa rybackiego Streszczenie zwróceniem uwagi na różne warianty zbiegu wykroczeń i przestępstw z ustawy rybackiej z Czytaj więcej
  • No Killowscy - desantowcy

    Będę podziwiany, a efekt psychologiczny jest taki, że część pozostałych wędkarzy nie chcąc być frajerami i czekać, aż im przełowią Czytaj więcej
  • Roboty utrzymaniowe i prace regulacyjne

    Roboty utrzymaniowe i prace regulacyjne Od 50. lat XX wieku ten sam sposób działania. Obecnie część robót hydrotechnicznych jest współfinansowana ze środków Funduszy Europejskich. Począwszy Czytaj więcej
  • Przywrócenie ciągłości biologicznej rzek

    Przywrócenie ciągłości biologicznej rzek. Sztuczne bariery zatrzymują transport rumowiska, zmieniając skład osadów rzecznych oraz naturalną erozję rzeki. Bariery mają również wpływ na Czytaj więcej
  • Rewitalizacja, renaturyzacja

    Rewitalizacja, renaturyzacja. Priorytety środowiskowe wynikające z Dyrektywy Wodnej. Niniejsze rozważania dotyczą cieków o charakterze podgórskim i górskim, ponieważ świat zwierzęcy Czytaj więcej
  • Melioracja, regulacja, zabudowa

    Melioracja, regulacja, zabudowa. Czy to są priorytety środowiskowe! Przed II Wojną Światową – woda jeszcze była. Sprzyjał temu system kilkudziesięciu tysięcy Czytaj więcej
  • Wczoraj wyszedłem nad rzekę, 6

    Wczoraj wyszedłem nad rzekę 6         Rozleniwiony, przesycony słońcem lipiec. Kolejne dni obłędnego słońca, duchota nagrzanego powietrza. Ta ciepła miękkość Czytaj więcej
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38

Paw złoty - Pavo muticus

 

psch08 01Dorosły samiec: czub, głowa i kark w kolorze głębokiej zieleni. Grzbiet z miedzianym połyskiem, z paskowanym, zielonym i jasnobrązowym wzorem, coraz wyraźniejszym w miarę zbliżania się do części ogonowej. Pokrywy ogonowe głęboko zielone, opalizujące złotem i miedzią w zależności od kąta padania światła. Ogon ciemnobrązowy z jasnobrązowymi paskami. Pokrywy skrzydeł czarne, skrzydła z ciemnobłękitnym połyskiem. Lotki trzeciego i drugiego rzędu czarne z niebieskimi refleksami. Lotki pierwszego rzędu płowe. Tren samca podobny do trenu pawia indyjskiego (Pavo cristatus), jednak z większą przewagą brązu. Naga skóra wokół oka granatowa, policzki jaskrawożółte (Elliot 1872). Długość ciała (bez ogona) 90 – 120 centymetrów.

Paw złoty zamieszkuje Półwysep Indochiński i Jawę. Uważany jest za najpiękniejszego z przedstawicieli swojego rodzaju. Występuje w trzech podgatunkach: Pavo muticus spiciferus (najbardziej błękitny) z Birmy, Pavo muticus imperator (posiadający pasy na skrzydłach) z obszaru Indochin i Malajów oraz Pavo muticus muticus z Jawy. Ten ostatni podgatunek jest najczęściej hodowany w Stanach Zjednoczonych i znany tam jako Java Green. Według Smythiesa (1986) paw złoty udaje się na nocleg bardzo wczesnym wieczorem. Wybiera wysokie drzewa z niewielką ilością liści. Wznosząc się i zlatując rano z drzew wydaje donośne dźwięki.

psch08 02Paw złoty przypomina pawia indyjskiego pod względem zachowania, środowiska życia i preferencji pokarmowych. Jednak w przeciwieństwie do swego krewniaka nie występuje w dużych grupach (Hume i Marshall, 1878). Najczęściej tworzy niewielkie kolonie w niedostępnych miejscach. Ptak dysponuje świetnym wzrokiem, jest bardzo płochliwy i ostrożny. Dźwięki wydawane przez pawia złotego przypominają odgłos trąbki, są jednak mniej donośne niż pawia indyjskiego. Lot jest „szybki, z powolnymi, regularnymi uderzeniami skrzydeł”. W przeciwieństwie do innych bażantowatych, ptak nie szybuje (Smythies 1986). Podobnie jak paw indyjski, paw złoty jest wszystkożerny. Rano i wieczorem wychodzi na pola w poszukiwaniu pokarmu, środkową część dnia spędzając w ukryciu w gęstych zaroślach.

W czasie sezonu godowego samce wykonują spektakularne popisy, wachlarzowato rozpościerając ogon i wyginając go ku przodowi oraz potrząsając skrzydłami. Są poligamiczne. W swoim haremie mają od dwóch do pięciu kur.
Okres gniazdowania przypada od marca do maja. Samica składa od trzech do pięciu jaj w kolorze płowym z ciemnopłowym, czasem czerwonobrązowym nakrapianiem (Smythies 1986).
Paw złoty pierzy się w sierpniu. Samiec traci wtedy swoje wspaniałe upierzenie oraz imponujący ogon. Ponownie pojawia się on na przełomie marca i kwietnia, na początku okresu godowego.

psch08 03Jedną z najlepszych metod pozyskiwania tych ptaków jest chwytanie ich wieczorem z płynącej łodzi, kiedy wychodzą do wodopoju (Hume i Marshall 1878).
Najłatwiej odróżnić pawia złotego od indyjskiego po piórach ogonowych. U tego pierwszego wzór oka jest mniejszy, a ciemnozielona centralna sercowata plama otoczona jest brązowym pierścieniem okolonym cienkim, prawie czarnym paskiem, po którym następuje złotozielony i w końcu metalicznie liliowy. U pawia indyjskiego centralne oko otoczone intensywnie niebieskim kołem, następnie miedzianobrązowym pierścieniem, a potem dwoma mniejszymi – złotozielonym i liliowym.
Zdaniem hodowców ptaków, paw złoty mógłby przewyższyć popularnością pawia indyjskiego, gdyby był mniej wrażliwy na chłód i nie tak agresywny w stosunku do innych hodowlanych ptaków, a nawet ludzi.

Zastosowanie w muszkarstwie
Pióra pawia złotego są wykorzystywane podobnie jak pióra pawia indyjskiego. Warto jednak zaznaczyć, że promienie są cieńsze i znacznie delikatniejsze, o bardziej zielonej barwie niż w przypadku tego drugiego gatunku.


Tłumaczenie - Anna Barbara Bezpiańska-Oglęcka

o mnie
Paul Schmookler i Ingrid V. Sils juz przeszli do historii muszkarstwa. Świadectwem ich pasji są ich wydawnictwa. Najsłynniejsze z nich to RARE AND UNUSUAL FLY TYING MATERIALS: A NATURAL HISTORY (vol.1 Birds, vol.2 Birds and Mammals). Dwutomowe dzieło uchodzi za jedną z najpiękniejszych publikacji w dziejach muszkarstwa. Dla muszkarzy jest jednak przede wszystkim najbardziej kompetentnym źródłem wiedzy o klasycznych materiałach pochodzenia zwierzęcego. Podobny charakter ma monograficzna FORGOTTEN FLIES, kompletny zbiór najsłynniejszych, często zapomnianych klasycznych wzorów much łososiowych, mokrych much i streamerów. Ostatnim edytorskim wydarzeniem jest periodyk ART OF ANGLING JOURNAL. Cztery pierwsze numery nowego czasopisma zostały powszechnie, w ubieglym roku, uznane za najpiękniejsze w historii muszkarskie pismo.
Inne artykuły autora

Tags: narzędzia, kręcenie much

Na Forum
Temat
Odpowiedzi
Przejrzane
Odpowiedź
Odszedł Staszek Rzepka
Przez Marek Kowalski Pt 02 Wrz 2022 12:36 pm Forum Forum ogólne
0
39423
Pt 02 Wrz 2022 12:36 pm Przez Marek Kowalski
Nowy na forum - użytkownicy przedstawiają się
Przez Piotr F So 09 Lip 2022 10:23 pm Forum Forum ogólne
1
12618
So 09 Lip 2022 10:23 pm Przez Sebaruszkiewicz
Soła
Przez Stan Cios Cz 08 Lip 2021 12:54 am Forum Forum ogólne
0
30736
Cz 08 Lip 2021 12:54 am Przez Stan Cios
Rajcza
Przez Stan Cios Wt 23 Mar 2021 2:20 am Forum Forum ogólne
0
30515
Wt 23 Mar 2021 2:20 am Przez Stan Cios
Czy pstrąg jest głodny?
Przez Sebaruszkiewicz Pt 19 Lut 2021 3:00 pm Forum Dyskusje o Artykułach
0
40199
Pt 19 Lut 2021 3:00 pm Przez Sebaruszkiewicz